Vart vill du resa?
Loading
När vill du resa?
Hur många personer?
 
Vuxna
Barn
Fler sökmöjligheter
0
Hämtar innehåll

Halvön Mont-Saint-Michels historia går tillbaka till år 709, då man grundar en helgedom till ärkeängeln Michael på den klippiga toppen.

Den enastående placeringen där den lilla klippan ursprungligen utgjorde en ö vid högvatten (dagens dike har dock förändrat förhållandena), och den unika arkitektoniska byggnadens utseende klamrar sig fast på klippan, gör Mont-Saint-Michel till en mycket speciell upplevelse. Detta återspeglas även i antalet besökare: Vi har att göra med Frankrikes näst mest besökta attraktion, endast Paris har fler! Det är svårt att föreställa sig hur det måste vara att utgöra en av stadens 44 invånare, men vi kan nog lugnt konstatera att de sällan känner sig ensamma.

Alsace Aquitaine Normandiet Bourgogne Bretagne Centre Val de Loire Korsika Île-de-France Languedoc-Roussillon Midi-Pyrénées Pays de la Loire Poitou-Charentes Provence-Alpes-Côte d'Azur Rhone-Alpes Karta över Frankrike

Mont-Saint-Michels bukt

Det finns ingen diskussion om det unika vid klostret och resten av halvön, men själva viken som de befinner sig i står i en klass för sig själv. Få andra platser är skillnaden mellan ebb och flod så monumental som här: den kan nå upp på hela 15 meter! Det hela går så snabbt att det jämförs med en häst i full galopp, och det är en nästan otrolig upplevelse att titta på. Av samma anledning är det också extremt farligt att ge sig ut i viken vid lågvatten, när allt verkar lugnt och man tror att man kan traska flera kilometer ut till havs på den torra sanden. Vill man ta promenader på den torra havsbotten, bör dman bara göra det i sällskap med lokala guider.

Klostret

Kapellet på toppen av klippan grundades av biskop Saint Aubert d'Avranche år 708 efter att han i sömnen hade fått en befallning av ärkeängeln Michael att bygga honom en helgedom just här. I början var det en enkel grotta, som dock var tillräckligt stor för att rymma upp till 100 personer, men klostret som uppstod runt den fick ett så stort rykte att pilgrimer strömmade till och med dem stora donationer, därför beslutade samligen av benediktinermunkar i 966 att bygga en större kyrka med tillhörande stora klosterbyggnader. Populariteten ökade år efter år och en hel liten stad började växa upp runt klostret som erbjuder logi och måltider för de många pilgrimer. Klostret växer i både kraft och makt, och dess byggnader följer med i storlek och prakt. Under de kommande århundradena upplever man dessvärre flera bränder och plundringar. Klostret kommer till att delvis byta skepnad och det har byggts om och renoverats flera gånger, en övergång efter den Franska Revolutionen blev det även använt som fängelse. Idag är det hem för en liten samling av munkar, men naturligtvis är det numera turismen som ligger till grund för besökande, inte fromma pilgrimer.

Diket och konstruktionsarbete

Det stora dike som leder från fastlandet till Mont-Saint-Michel byggdes 1880 för att göra transport av varor och inte minst turister lättare, eftersom de senaste decennierna exploderade den europeiska turismen: Vad som före hade varit rikaste privilegium var nu en möjlighet för stora delar av medelklassen (inte minst pga. utvecklingen av kollektivtrafiken), och de såg framkomsten av de första systematiska serier av guideböcker. Men med dagens privata biltrafik är diket med sin parkeringsplats under själva Mont-Saint-Michel blivit ett hinder med långa köer och trafikstockningar som följd. Man beslöt därför att eliminera dem och ersätta dem med en bro som man kommer att passera till fots, häst, cykel eller transferbuss, men bilar måste vara från 2013 kvar på fastlandet.

VIKTIGT

Från den 28:e April 2012 kan Mont-Saint-Michel inte längre nås med bil. Man har låtit bygga en stor parkeringsplats på 15 hektar som gäster anvisas till av parkeringsvakter vid ankomsten. Parkeringen i direkt anslutning till berget är stängd och målet är att bevara den exceptionella naturen som omger berget, så att den återfår sitt ursprungliga utseende då vägen och den gamla parkeringen bromsat utvecklingen av naturen och landskapet. Mont-Saint-Michel är en ö och ska så förbli enligt de franska myndigheterna. Man håller därför på med ett omfattande arbete att gräva upp dels vägen fram, samt ansluta dammen till resten av havet så tidvattnet kan få ha sin naturliga gång. Detta är den viktigaste förändringen, som helt ändrar reglerna för tillträde till Mont-Saint-Michel, och det krävs en stor organisation för detta arbete.

Fram till våren 2014 bör man därför vara uppmärksam på att stora grävmaskiner kommer arbeta nära berget. Shuttlebussar kör gäster och besökande var 5:e minut, men man kan även välja att gå (ca. 1 km). Den nya bron, som blir en tunn stålbro som senare kommer vara den enda vägen in till Mont-Saint-Michel, och som endast kommer vara trafikerad av små shuttlebussar. Mont-Saint-Michel är bilfritt och det är endast möjligt att komma runt i de små gränderna till fots.

 
 

Populärt i Normandiet

search map